Kunst Met Een Verhaal

Rik Oskam:

We ontmoeten Rik Oskam op een herfstdag in het SCIP pand aan de Keizersgracht. Hij heeft een map met met werk meegenomen en we praten over het ontstaansproces van zijn kunst. 

Proces

 

Pastel

Rik: 'Op deze tekening zie je hoe ik spanningen van me afreageer. Ik teken in snelle bewegingen van me af. Ik maak dat in tien of dertig seconden. Als het dan af is en ik kijk ernaar, helpt me dat om rustig te worden. Dan heb ik mijn emotie verwerkt. Voor mij is dat noodzaak. Mijn gevoel bepaalt welke kleur ik gebruik, of ik ronde vormen teken of juist rechthoekige. Pastel is voor mij het beste materiaal voor dit doeleinde. Het is goedkoop, je kan het snel pakken, en het heeft een goede kleurintensiteit.'

Verf

Als ik me wat rustiger voel, gebruik ik verf. Dan kan ik maanden aan een ding bezig zijn. Dat proces gaat honderd keer langzamer. Dan kijk ik eerst heel uitvoerig, voordat ik weer een penseelstreek toevoeg. Ik voel dan de behoefte om iets verder te ontwikkelen. Soms kan het ook een gevecht zijn, een oorlog met mezelf en het werk. Soms 'mag' ik niet verder. Als ik dan toch verder ga, loop ik het risico om het schilderij te verpesten. Dat je iets stuk maakt dat je dacht te verbeteren.

Verflagen

In het kleine werk is het niet belangrijk of het mooi of lelijk is. Bij een schilderij wel, daar zit een heel denk- en gevoelsproces aan vast. Je communiceert als het ware met het doek. Het schilderij gaat op een gegeven moment ook iets terug geven. Het sleept je mee. Ik slaap er dan niet van, ik denk er vaak aan, ik lees het doek alsof het een boek is. En dan ineens weet je het. In de verschillende verflagen zie je mijn gemoedstoestanden terug. Het zijn energieën op elkaar gestapeld. 
 

Dialoog in kleur en vorm

Het schilderij praat met mij, niet met woorden maar met kleur en vorm. Ik denk meer in beelden dan in woorden. Dat heb ik altijd gehad. Ik vind het gemakkelijker om via beelden contact met de wereld te maken. Dat lukt beter dan via woorden in het sociale verkeer. Ik heb lang geprobeerd om een regulier bestaan te leiden, maar heb uiteindelijk toch gekozen voor een leven als vrij kunstenaar. Dat ging vanuit een ideologische gedachte: wat wil je op de wereld? Ik wilde een vrijer bestaan met mijn caravan tussen kippen en beesten. 
 

Terug naar de stad

Uiteindelijk ging ik toch weer terug naar de stad. In Amsterdam ging ik huizen en portretten tekenen. Daar werd ik verliefd en dat bracht voor het eerst kleur in mijn werk. En later ontdekte ik pastel. Mijn inspiratiebronnen waren het impressionisme, fauvisme en kubisme (Mondriaan en Van der Leck). Maar ook verpakkingen van levensmiddelen, die kende ik nog van mijn werk in de grafische sector. 
 
www.rik-oskam.nl

Mathisse Arendsen lijdt aan een Dissociatieve IdentiteitsStoornis (DIS) als gevolg van een traumatische jeugd. Het schilderen is voor hem een enorme steun:"Zonder kunst zou ik waarschijnlijk draaideurpatiënt geweest zijn".

Mathisse1

We zijn op bezoek bij Max Carper (27) in zijn huis in Assendelft. We willen hem interviewen over zijn schilderkunst, maar hij komt met een object. Het lijkt op een hoofd van een T-Rex.

Gil is succesvol als danser en wint de internationale danswedstrijd Juste Debout. Na zijn psychose heeft dit succes echter weinig waarde voor hem. Die vindt hij uiteindelijk in het geven van danstherapie aan anderen. 

dance-430554_640

We ontmoeten Rik Oskam op een herfstdag in het SCIP pand aan de Keizersgracht. Hij heeft een map met met werk meegenomen en we praten over het ontstaansproces van zijn kunst. 

We ontvangen kunstenaar Gert op de zolderkamer van Ervaringswijzer en praten over zijn werk. Hij heeft zowel foto's als originelen bij zich.

De vriendschappelijke maar soms uitdagende relatie tussen de Gwen en Carlijn vormt de basis voor hun muziek en teksten. Deze 'Rappende Meiden' combineren lichtvoetige klanken met indringende woorden.